داوود کنشلو

صفحه نخست
تماس با نویسنده
اضافه به علاقمندی ها
صفحه خانگی شود

نویسندگان وبلاگ
داوود کنشلو


آرشیو وبلاگ
شهریور ٩۱
آبان ۸٩
تیر ۸٩
بهمن ۸۸
آبان ۸۸
شهریور ۸۸
تیر ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
فروردین ۸٦


لینک دوستان
عباس رافعی
بچه درويش
راز دشت
گاهی وقت ها
ماه عشق
نغمه
داستانهای تخیلی من و اژدها
کتابت (ميثم)
بهرام رادان
فتوبلاگ محمد نمازی
سطرهای پنهانی
خلوت‌های تنهايی
می‌يو
تب نوشت
احمقانه
سيگاری
قلم‌های کاغذی
قصه
خط خطی
نیمه ی حاضر
رضا آشتیانی
هیلا اکرانی
ديوار313
کافه زير دريا
رقاصه
دخترک
مريم قربانی
دل نوشته ها (ایرانی)
کانون اروپايی برای آموزش جهان بينی زرتشت
همراز اهورا
روزی روزگاری
خبرگزاری‌ها
کوروش پرست
رها
http://ll--violet--ll.blogfa.com/post-107.aspx
لواشک ترش
اهورا
وبلاگ فارسی
< طراح قالب : صندلي

آمار و خروجی وبلاگ
  RSS 2.0  


لوگوی دوستان
وبلاگ فارسی

 

آيا بی‌شرمانه‌تر از اين می‌شود تاريخ را تحريف کرد؟

باز هم غوغايی ديگر به راه افتاده است، و اين بار موضوع بر سر فيلم 300 است، داستان فيلم درباره نبرد سپاه خشايارشاه در ترموپيل و مقاومت يك لشگر 300 نفره در برابر سپاه ايران است. اما چيزی كه باعث برانگيخته شدن احساسات ايرانيان بعد از ديدن  اين فيلم خواهد شد، چهره زشت و غلطی است كه از ايرانيان ارائه می‌شود، چه در بعد ظاهری و چه از لحاظ منش و شيوه رفتار آنها.
نمی‌خواهم نوشته‌ام را از سر تعصب بنويسم، ولی واقعا شما فكر می‌كنيد، چنين تصويرسازی از خشايارشاه درست است؟!‌
آيا محققين اين فيلم در مورد لباس ايرانيان در عهد باستان تحقيق علمی كرده‌اند، به گوه همگان لباس ايرانيان باستان از لحاظ آراستگی و زيبايی در دنيای قديم همتايی نداشته است، چنانكه لباس ايرانی هديه‌ای بسيار با ارزش در آن زمان محسوب می‌شد.
لباس ايرانيان باستان:
به طور كلی لباس ايرانيان باستان عبارت بود از يك بالا پوش شبيه شنل و يك دامن پرچين، كه بالا پوش و دامن در محل كمر دارای يك كمربند چرمی بوده است. بالا پوش پوششی مانند شنل بوده است و بعضی جول آن باز و در بعضی بسته بوده است بلندی بالا پوش به اندازه بالا تنه است. در قسمت كمر به شكل ليفه تمام چينهای پشت بالا پوش جلو باز روی حال گردن به وسيله دكمه‌ای به هم وصل می‌شود. دامن ايرانيان بر دو نوع است: نوع اول يك راسته چين و دومی دارای دوراسته چين.
ايرانيان لباس خود را از پارچه‌های نقش و نگاردار با رنگهای گيرا و پرشكوه تهيه می‌كرده‌اند. كلاه ايرانی از جنس نمد بوده است (مگر كلاه‌های جنگی كه از آهن و مفرغ ساخته می‌شده است.)
طلاعات كامل درباره فيلم 300:
300 محصول سال 2007 و اقتباسی از رمان تصويری 300 است. اين رمان تصويری به وسيله فرانك ميلر نوشته است، رمان درباره نبرد ترموپيل است.
فرانك ميلر كيست؟
فرانك ميلر متولد سال 1975، يك نويسنده، بازيگر و كارگردان آمريكايی است و بيشتر به واسطه كميك استريپ‌هايش شناخته شده است. يكی از معروف‌ترين كميك استريپ‌های وی« شهر گناه» است كه بعدها فيلم مشهور شهر گناه از روی آن ساخته شد.
آيا 300 تنها فيلمی است كه درباره نبرد ترموپيل ساخته شده است؟
خير، پيش از اين در سال1962، قيلم ديگری درياره نبرد ترموپيل ساخته شده است، عنوان اين فيلم 300 اسپارتی است، كارگردان اين فيلم رودولف ميت بود. جالب است بدانيد همين فيلم الهام بخش ميلر در نوشتن و طراحی كميك استريپ‌اش بوده است.
كارگردان فيلم كيست؟
كارگردان فيلم زاك اسنايدر نام دارد، وی 40 سال بيشتر سن ندارد و در كارنامه‌اش فيلم چندان مهم يديده نمی‌شود.
خلاصه داستان فيلم:
300 به صورت ناقص و شايد بهتر باشد بگويم بی‌ربط نبرد ترمويپل را روايت می‌كند: شاه لئونيداس به همراه 300 اسپارتی، در برابر ارتش ميليونی خشايارشاه ايستادگی می‌كند، و گرچه نهايتا كشته می‌شود  ولی پيكارش باعث اتحاد يونانی‌ها در برابر ايرانيان می‌شود.
داستان توليد فيلم 300:
در می 2003 توليد فيلم 300 با تهيه پيش‌نويس 121 صفحه‌ای آن آغاز شد، در ژوئن 2004، زاك اسنايدر برای كارگردانی فيلم استخدام شد و سپس فرانك ميلر به عنوان مشاور به تيم دست اندركار پروژه پيوست.
مانند فيلم «شهر گناه»‌ فيلم 300، اقتباسی كامل و صحنه به صحنه از كميك استرتپ فرانك ميلر است. البته اين موضوع استثنای هم دارد برای افزودن  به جذابيت‌های فيلم، اسنايدر شخصيت ملكه «گورگو» را به فيلم اضافه كرد، كاراكتر زنی كه از شوهرش، شاه لئونيداس حمايت می‌كند. مورد ديگر اضافه شدن نريشن به فيلم است.
دو ماه طول كشيد تا نيزه‌ها، سپرها و لباس‌ها و شمشيرهای مورد نياز ساخته شود، البته در مواردی از وسايل فيلم‌های تروی و الكساندر، هم استفاده شد. در همين دو ماه تيم انيميشن فيلم، سرگرم ساختن يك گرگ و 13 اسب ديجيتال شدند.
در 17 اكتبر 2005، فيلم وارد مرحله توليد فعال خود در مونترال اشد، فيلم برداری فيلم 60 روز طول كشيد بودجه 60 ميليون دلاری فيلم را كمپانی برادران وارنر تأمين كرد.
جالب است بدانيد تقريباً تمام صحنه‌های اين فيلم در داخل استوديو و به وسيله تكنيكی به نام digital backlot فيلم برداری شد، يعنی در تمام مدت بازيگران در برابر پرده‌های آبی نقش بازی می‌كردند و بعد صحنه‌های پشت زمينه اضافه می‌شد:
بعد از فيلم برداری، فيلم مورد ويرايش ديجيتالی قرار گرفت و تقريبا 250 جلوه ويژه به آن اضافه شد، 70 هنرمند انيماتور در اين مرحله با پروژه فيلم همكاری می‌كردند.
تاريخ يا افسانه؟
داريوش بزرگ پس از 36 سال سلطنت در دی ماه 486 پيش از ميلاد درگذشت و جايش را به پسر 35 ساله‌اش خشايارشاه يا خشيارشاه (خشئی ارشه) داد كه مادرش آتوسا، دختر كوروش بزرگ بود خشايارشاه شاهزاده‌ای تحصيل كرده، خوش اندام و يباروی بود ابهتی كه كوروش و داريوش برای دستگاه سلطنت ايران به وجود آورده بودند، خشايارشا را نيز در نظر ايرانيان و اقوام زير سلطه در همان شكوه كوروش و داريوش قرار داد.
دوران داريوش و خشايارشا، دوران آغازين شكوفايی تمدن يونان بود و يونانيان نيز می‌رفتند كه جايگاه خودشان را در تمدن جهانی مشخص سازند. شماری از نويسندگان يونانی در دهه‌های بعد از داريوش و خشايارشاه در جستجوی راهی برای ايجاد يك هويت ويژه برای اقوام يونانی داستان‌های حماسی مقاومت يونان در برابر ايران عهد داريوش و خشايارشا را ساختند و نشر دادند، اين نوشته‌ها بعدها برای يونانيان ماند تا گواه عظمتی برای آتن و يونان آن روزگار باشد و يونانيان و غريبان بتوانند بگويند كه اگر ايران بوده است ما هم بوده‌ايم.


نویسنده : داوود کنشلو ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ :: دوشنبه ٢٠ فروردین ،۱۳۸٦